Saltar al contenido
Meterac pytania i odpowiedzi

Co ile wymiana baterii w samochodzie elektrycznym?

Tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Obecnie 800-1000 cykli ładowania jest uważane za rozsądny standard, przy czym pełne naładowanie liczy się jako 100% naładowania (lub 2-50% pojemności akumulatora itp.). Jeśli więc samochód rzeczywiście przejeżdża 300 km na jednym akumulatorze (Nissan Leaf II: 243 km, Opel Corsa-e: 280 km, Tesla Model 3 SR+: 386 km itd.) to 800-1000 cykli powinno wystarczyć na 240-300 000 km. Lub więcej:

> Jak często trzeba wymieniać akumulator w samochodzie elektrycznym? BMW i3: 30-70 lat

Akumulator do samochodu elektrycznego – Renault Zoe

Elektryk miejski, np. Renault Zoe z 2017 r., z akumulatorem 22 kWh, na wypadek wymiany akumulatora, cena około 80.000 zł. Dla ciekawości za używany model możemy zapłacić około 50 tys. zł. a koszt nowego pojazdu waha się od 155 000 do 161 000. Nie ulega wątpliwości, że komplet akumulatorów trakcyjnych jest bardzo drogi nawet jak na tak popularną markę. Oczywiście nie zawsze musimy kupować nowy akumulator, czasem jest to wada lub wymiana pojedynczych ogniw – co jest tańsze, choć oczywiście trzeba liczyć się z kosztami serwisu i robocizny.

Nissan Leaf, kolejny popularny samochód elektryczny, zaskakuje wysoką ceną. Cena zakupu nowego Leafa to aż 138 000 zł. zł. Mowa o pojeździe z akumulatorem o pojemności 40 kWh – maksymalny zasięg to 270 kilometrów. Szacunkowy koszt wymiany baterii w tym urządzeniu to 60 000 – 70 000 zł.

Co decyduje o żywotności akumulatora samochodowego?

Zestaw akumulatora samochodowego Knauf Industries.

Żywotność baterii zależy od jej konstrukcji i warunków pracy.

[amazon bestseller =»części zamienne do mini coopera» items=»5″] Przede wszystkim największym wrogiem akumulatorów litowo-jonowych są upały, podczas których przegrzewają się i znacznie spada ich pojemność. Taki problem pojawił się przede wszystkim w pierwszych modelach samochodów elektrycznych z pasywnym chłodzeniem powietrzem. Obecnie zespoły akumulatorów są najczęściej wyposażone w aktywne układy chłodzenia i ogrzewania cieczą. Dodatkowo komputer sterujący rozdziałem mocy dba o to, aby akumulator samochodu elektrycznego pracował w optymalnym zakresie ładowania, który mieści się w przedziale 20-80%. Negatywny wpływ na żywotność akumulatorów mają również długie postoje bez naładowanych akumulatorów oraz szybkie ładowanie, co potwierdzają doświadczenia europejskich i amerykańskich taksówkarzy. Należy również mieć na uwadze, że bateria narażona jest na różnego rodzaju wstrząsy i wibracje, które w najgorszym przypadku mogą doprowadzić do jej uszkodzenia. Dlatego tak wiele zależy od konstrukcji akumulatora i, co najważniejsze, od materiałów użytych do jego izolacji.

Jaki jest z tego morał?

Jeśli chcesz kupić samochód elektryczny, nie stawiaj na mniej popularne modele. Tylko auta seryjne mają szansę, że za kilka lat pojawi się rynek na ich wymianę. Oczywiście istnieje też ryzyko, że drogą Chevroleta pójdą inni producenci, dla których bardziej opłaca się produkować akumulatory do nowych modeli niż do starych, na których już nie zarabiają. W końcu nie pierwszy raz producent zapomina o starym modelu i częściach do niego. Jeśli w to nie wierzysz, możesz zapytać miłośników klasycznych francuskich samochodów, gdzie znaleźć części do swoich samochodów. Odpowiedzi mogą cię zaskoczyć.

Zasada 1 – Nie ładuj baterii do 100%

Jak wspomniano wcześniej – wszystkie baterie EV składają się z ogniw. Aby samochód ruszył, każdy z nich musi wygenerować odpowiednie napięcie. Samochód ładuje się bardzo szybko do 80% pełnej mocy, po czym proces ładowania zwalnia. Ładowarka zmniejsza prąd pobierany przez samochód – to zabezpieczenie producenta przed zniszczeniem cennych ogniw.

Całkowite rozładowanie akumulatorów również nie jest zalecane, gdyż ogniwa również mogą ulec zniszczeniu. Pamiętaj, że nawet gdy silnik jest wyłączony, pojazd potrzebuje zasilania, aby elektronika pokładowa „żyła”. Rezerwa w postaci baterii naładowanej przynajmniej w 20% sprawia, że ​​nie musimy się o to martwić.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines de afiliación y para mostrarte publicidad relacionada con sus preferencias en base a un perfil elaborado a partir de tus hábitos de navegación. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Więcej informacji
Privacidad