Saltar al contenido
Meterac pytania i odpowiedzi

Co się stanie jak wleję inny olej do silnika?

Podstawową zasadą, której powinien przestrzegać mechanik, jest wymiana oleju silnikowego i filtrów zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W przypadku filtrów powietrza i paliwa częstotliwość ta waha się od 30 000 do 40 000. Kilometr. Przy każdej wymianie oleju silnikowego wymieniamy olej i filtr kabinowy na nowy. Z kolei w pojazdach z silnikami Diesla i benzynowymi olej należy wymieniać co najmniej co 30 000 km. km lub co dwa lata. Dlaczego co dwa lata? Powód jest prozaiczny: nawet silnik krótkodystansowy nie ma czasu na rozgrzanie się do temperatury roboczej, czyli 90 stopni. Przegrzane silniki z powodu wadliwych termostatów lub niskiego przebiegu mają zmniejszoną żywotność. W wyniku niedostatecznie nagrzanego silnika dochodzi do skraplania się oparów, w wyniku czego w misce olejowej gromadzi się woda, co prowadzi do pogorszenia jakości oleju i niedostatecznego smarowania silnika. W skrajnych przypadkach może dojść do zatarcia turbosprężarki lub silnika. Nowsze samochody tj. H. te starsze niż 2005 mogą nie mieć takiego problemu, ponieważ są wyposażone w czujnik poziomu i jakości oleju, który reaguje i informuje użytkownika o złej jakości oleju. Jednak starsze samochody nie mają takiego czujnika.

Można też spotkać się z opiniami, które sprowadzają się do stwierdzenia, że ​​„olej trzeba wymieniać częściej, nawet co 15, 20 tys. Kilometrów». Zgadzacie się z tym? I tak i nie, bo oprócz przebiegu «od wymiany do wymiany» ważne są warunki w jakich silnik pracuje, czy ma duże obciążenie, czy jest eksploatowany w mieście ruchu, a raczej na długich trasach, czy pracy w zapylonych środowiskach itp. Na przykład silnik samochodu terenowego pracuje w trudnych warunkach, pozwalając mu pokonywać krótkie odległości, ale przy dużych, ekstremalnych przesileniach, więc w tym olej silnikowy należy wymieniać przynajmniej raz na sezon.

Mieszanie olejów silnikowych – kiedy jest dozwolone?

Każdy kierowca powinien mieć świadomość, że istnieją różne rodzaje olejów silnikowych Lepkość również jak jakość środków smarnych i rodzaj oleju, który stosujemy w naszym silniku samochodowym. Najczęściej stosowany sub Oceny obejmują oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Aby ułatwić znalezienie odpowiedniego produktu, akceptowane są wspólne oznaczenia, np. B. 10W-40, gdzie pierwsza liczba oznacza lepkość oleju w niskiej temperaturze, a druga w wysokiej temperaturze. Mieszanie olejów silnikowych jest dozwolone i nie zaszkodzi naszemu urządzeniu, o ile dodany środek smarny będzie tej samej klasy lepkości i jakości. Oleje mineralne należy łączyć wyłącznie z olejami mineralnymi – podobna zasada dotyczy olejów półsyntetycznych i syntetycznych. Najważniejsze są parametry oleju, a nie sam producent smaru.Czasami dopuszczalna jest nieznaczna zmiana tej drugiej wartości, np. z 10W-40 na 10W-30.

Mieszanie olejów silnikowych różnych typów, np. mineralnych i syntetycznych, często kończy się śmiercią. Zmniejsza to stabilność termiczną oleju i przyspiesza osadzanie się zanieczyszczeń. Mieszanka może przestać odpowiednio smarować elementy silnika, co w konsekwencji prowadzi do poważnego uszkodzenia jednostki, włącznie z jej całkowitym zatarciem.

[amazon bestseller =»części zamienne do mini coopera» items=»5″] Przed uzupełnieniem warto upewnić się jaki rodzaj oleju mamy aktualnie w silniku. Dzięki temu w najbliższym sklepie czy stacji benzynowej możemy wybrać produkt o tych samych parametrach i uniknąć pomyłki, która może kosztować nas wiele tysięcy złotych.

Olej przekładniowy

Oleje przekładniowe to niezwykle ważne substancje w samochodzie. Ich jakość i stan wpływają na zużycie gearboxa, a zbyt rzadka wymiana może doprowadzić do uszkodzeń mechanicznych. Dzięki dużej lepkości przylegają do elementów wewnątrz skrzyni biegów i zapewniają płynną pracę. Podczas jazdy koła zębate, zębatki i inne elementy stykają się ze sobą bezpośrednio, a dzięki warstwie oleju nie ocierają się o siebie, co nieuchronnie mogłoby doprowadzić do uszkodzenia.

Oleje w klasach jakości od GL-1 do GL-5 nadają się do ręcznych skrzyń biegów. Klasa oleju silnikowego zależy głównie od zawartych w nim dodatków oraz stopnia obciążenia. Na przykład oleje GL-1 nie zawierają żadnych dodatków. Ten typ można zastąpić olejem silnikowym. Ponadto dobrze sprawdzają się w starszych autach i przy niskim zużyciu.

Olej silnikowy: specyfikacja jakości API i ACEA

Oleje silnikowe charakteryzują się dwiema specyfikacjami jakości API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów). Jednak producenci samochodów często mają swoje własne, bardziej rygorystyczne normy.

W specyfikacji API kategorie olejów definiowane są przez dwie litery. Pierwszy służy do określenia typu silnika, dla którego jest przeznaczony: C dla silników wysokoprężnych i S dla silników benzynowych. Druga litera oznacza jakość oleju odpowiednio od A do F dla silników Diesla i od A do M dla silników benzynowych. Im dalej litera alfabetu znajduje się na drugim miejscu, tym wyższa jakość oliwy.

Sprawdzamy zgodność klasy lepkości…

Do smaru w kąpieli olejowej możemy dodać produkt innego producenta – pod warunkiem, że ma tę samą klasę lepkości i jakości. Przed uzupełnieniem oleju należy sprawdzić, czy wybrany do uzupełnienia płyn ma takie same parametry.

Najważniejsza jest lepkość – wartość określająca opór przepływu cieczy. Oznaczony jest ogólnie obowiązującą klasyfikacją SAE w postaci cyfry i litery np. 0W-60. Pierwsza liczba wskazuje lepkość oleju w niskiej temperaturze (litera „W” pochodzi od angielskiego słowa „zima”). Im jest niższy, tym bardziej ciecz jest płynna, gdy linie termometru opadają. Olej oznaczony wartością 0W jest najcieńszy, dzięki czemu szybko przepływa przez silnik i gwarantuje jego właściwe smarowanie nawet przy -30 stopniach Celsjusza. Druga wartość wskazuje lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyżej tym lepiej, ponieważ płyn smarujący dokładniej pokrywa metalowe części jednostki napędowej pod większymi obciążeniami. Te liczby oznaczają, że olej jest wielosezonowy – zmienia lepkość wraz ze zmianami temperatury. Dzięki temu kompleksowo chroni silnik zarówno zimą, jak i latem.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines de afiliación y para mostrarte publicidad relacionada con sus preferencias en base a un perfil elaborado a partir de tus hábitos de navegación. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Więcej informacji
Privacidad