
SEO (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) na YouTube to wielka tajemnica i chyba nikt tak naprawdę nie wie wszystkiego – nawet twórcy systemu. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma ogólnych zasad, których należy przestrzegać. Poszukaj chwytliwego tytułu, który zachęci potencjalnego widza do kliknięcia i najlepiej zawiera frazę kluczową, na którą pozycjonowany jest film. Przydatny będzie również opis, z którego korzystają zarówno internauci, jak i mechanizmy YT zajmujące się ewentualną promocją filmu. Istotne są również tagi, czyli słowa kluczowe, które odnoszą się do tematu i kategorii opublikowanego przez Ciebie filmu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, istnieje duża szansa, że Twój film zajmie dość wysoką pozycję w rankingu, umożliwiając dostęp do niego widzom, którzy nie znają Twojego kanału. Oczywiście często jest to loteria, a film, który publikuje YT, może nie być idealnie opisany, a nawet z przykładowym tytułem, opisem i tagami, boty Google go zignorują. Warto jednak poświęcić trochę czasu temu aspektowi.
Filmy to sposób przekazywania treści, a komentarze to miejsce do dyskusji. Dzięki nim widzowie mogą o coś zapytać, pochwalić lub wskazać błędy. Jeśli pojawiają się uwagi, warto na nie odpowiedzieć. To pokazuje, że szanujesz opinie swoich widzów, że chcesz się z nimi komunikować, że chcesz z nimi rozmawiać – wszystko po to, aby kanał był lepszy, a treści ciekawsze. Cóż, chyba robisz filmy głównie dla publiczności, prawda?
Jak założyć kanał YouTube?
Jaki będzie charakter i cel Twojego kanału oraz jak będziesz go prowadzić, powinno zależeć od charakteru Twojej działalności. To wszystko trochę komplikuje, bo nie ma sprawdzonej recepty, która byłaby dobra dla wszystkich. Z drugiej strony daje pole do popisu kreatywności, możliwości dostosowania się do oczekiwań odbiorców i wyróżnienia się na tle konkurencji. Co, jak już zaznaczyłem na blogu (np. tutaj), ma ogromne znaczenie niezależnie od tematu.
Prowadzenie kanału YouTube marki jest tak samo ważne jak planowanie innych działań marketingowych. Wpadnij na pomysł, stwórz plan działania, budżet, charakter i treść. Im bardziej przemyślana koncepcja, tym większa szansa, że spełni Twoje oczekiwania. Musisz pomyśleć zarówno o treści, jak i ogólnej kopercie.
Jeśli prowadzisz firmę, Twój kanał YouTube powinien być zgodny ze strategią biznesową i celami naszej firmy opisanymi powyżej. Musisz się zastanowić, z kim dokładnie chcesz się komunikować, dlaczego iw jakiej formie. Wiele zależy też od Twojej wyobraźni. Na przykład od początku było dla mnie jasne, że chcę zbudować kanał od przedsiębiorców dla przedsiębiorców. Gdzie mogę podzielić się swoimi doświadczeniami, opiniami w sprawach biznesowych i innych w mniej oficjalny sposób. W którym mogę pokazać jak wygląda życie i codzienność polskiego przedsiębiorcy od środka. Z poważaniem i bez zbędnego gryzienia się w język. Jak to działa dla mnie? Obejrzyj przynajmniej jeden z najnowszych filmów i podziel się wrażeniami w komentarzach!
Czego potrzebuję, aby utworzyć kanał YouTube?
Ta platforma umożliwia utworzenie własnego konta. Aby to zrobić, musisz mieć już konto Google (np. przez Gmail).
Jeśli prowadzisz firmę lub nie chcesz zakładać kanału YouTube jako osoba prywatna, możesz skonfigurować kanał z więcej niż jednym właścicielem lub menedżerem i powiązać kanał z kontem marki.
Koszty przesyłania i edytowania filmów
Koszty przesyłania i edytowania filmów dla kanałów firmowych mogą się różnić. Jeśli zdecydujesz się na samodzielne kręcenie filmów – bez pomocy agencji – to będzie Cię to kosztować tylko czas i środki zainwestowane w profesjonalny sprzęt. Chociaż nagrywanie wideo jest czasochłonnym zadaniem i obejmuje wiele kroków, z czasem będziesz w tym coraz lepszy.
Jeśli jednak nie jesteś dobry w tworzeniu filmów, a jednocześnie chcesz, aby Twoje filmy biznesowe wyróżniały się wyjątkową jakością, możesz wynająć profesjonalną agencję do tworzenia filmów na Twój kanał biznesowy. Znacznie łatwiej będzie Ci wtedy opracować odpowiednią strategię, zdefiniować cele biznesowe, napisać odpowiedni scenariusz, stworzyć odpowiednie tytuły filmowe i możesz poćwiczyć swoje umiejętności przemawiania przed kamerą pod okiem specjalistów. Otrzymasz wsparcie, które może okazać się kluczowe dla sukcesu Twojego kanału biznesowego.
Krok trzeci – Dodanie osób do zarządzania kanałem
Zakładając markowy kanał na YT musisz mieć świadomość, że konto musi być aktywnie utrzymywane, aby było popularne Podstawą jest oczywiście regularne dodawanie filmów, ale ważne jest również odpowiadanie na komentarze czy tworzenie playlist. Samodzielne robienie wszystkiego może być trudne, dlatego czasem opłaca się zaangażować inne osoby do zarządzania kanałem. W tym celu przejdź do zakładki Ustawienia, a następnie „Konto”. Tutaj możesz dodawać i usuwać channel managerów.