Saltar al contenido
Meterac pytania i odpowiedzi

Czy jazda na gazie niszczy silnik?

Każdy, kto myśli o zakupie samochodu, myśli nie tylko o wyborze modelu pojazdu, ale także o rodzaju paliwa, które będzie go napędzać. Diesel, benzyna czy wolisz benzynę i LPG? Coraz więcej osób decyduje się na to drugie rozwiązanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę koszty eksploatacji pojazdu. Z drugiej strony niektórzy boją się wadliwego sprzętu gazowego i ograniczeń nałożonych na właścicieli takich samochodów.

Popularność LPG rośnie nieprzerwanie od lat 90-tych, także ostatnio, kiedy to firmy produkujące elementy do instalacji gazowych inwestują w produkcję zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a ceny paliw konwencjonalnych znów zaczynają rosnąć. Mimo to przeciwnicy stosowania LPG nadal twierdzą, że zmniejsza on dynamikę samochodu, nie nadaje się do nowych samochodów, a także podwyższa cenę ubezpieczenia OC.

Czy montaż LPG szkodzi silnikowi?

Każde paliwo niszczy silnik samochodu – to normalne. Jednak w przypadku gazu żywotność silnika może ulec skróceniu. Dzieje się tak, ponieważ samochody, które opuściły fabrykę, nie były odpowiednio przystosowane do tej instalacji (ani też te, które opuściły z nią fabrykę).

Należy również zauważyć, że samochody z instalacją LPG są używane w większości przypadków do dłuższych podróży – i to częściej. Ponadto kierowcy aut wyposażonych w LPG często mają cięższą nogę, co również przyczynia się do skrócenia żywotności silnika.

Wokół instalacji LPG narosło wiele mitów. Już nieaktualne

Starsi kierowcy wciąż pamiętają mankamenty starszych generacji instalacji LPG. Na przykład: ręczne przełączenie na gaz, regulacja składu mieszanki śrubokrętem czy „zniszczenie” obudowy filtra powietrza. W przeszłości samochody zasilane LPG traciły moc i przez wielu były postrzegane jako samochody drugiej kategorii. Wielu kierowców nadal podziela tę opinię. Zupełnie niesłusznie, bo nowoczesne instalacje gazowe nie powodują spadku osiągów i nie uszkadzają silnika. Instalacje najnowszej generacji pozwalają w pełni cieszyć się korzyściami płynącymi z jazdy na LPG tj. H. wymierne korzyści. Niektórzy nadal uważają, że instalacja LPG może działać poprawnie tylko ze starszymi i prostszymi silnikami.

[amazon bestseller =»części zamienne do mini coopera» items=»5″] Ich zdaniem wtrysk bezpośredni wyklucza możliwość jazdy na LPG. To też nie jest prawda.

Jakiś czas temu mechanicy unikali montażu instalacji w autach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem. Dziś, gdy udział silników z bezpośrednim wtryskiem sięga kilkudziesięciu procent, sytuacja diametralnie się zmieniła.

Fakt Samochód na gaz spala więcej paliwa.

Faktem jest, że zużycie gazu jest o około 15% wyższe niż spalanie benzyny. Wynika to z faktu, że wartość energetyczna benzyny jest wyższa niż gazu.

W dylemacie między LPG a silnikiem pojawia się pytanie, czy gaz może zniszczyć silnik? Okazuje się, że tak. Żywotność silnika z instalacją LPG może być krótsza. Dzieje się tak dlatego, że silnik LPG napędzany jest szybciej i częściej, a zatem jego eksploatacja naraża silnik na większe ryzyko. Poza tym nie ma takiego silnika, który byłby przystosowany do instalacji LPG.

«LPG niszczy silnik» – ktoś dawno temu powiedział

Starsze generacje LPG mają bardzo negatywny wpływ na silnik i potrafią go skutecznie zniszczyć. W jaki sposób? Stosowany przez nich system sterowania dawkowaniem LPG był bardzo prymitywny, trudny do regulacji, powszechne było spalanie ubogiej mieszanki. Kierowcy, którzy pamiętają jeszcze erę silników gaźnikowych, kiedy śrubą można było „dokręcić” ilość podawanego przez gaźnik paliwa, zapewne powołują się na powiedzenie, że silnik pali albo paliwo, albo zawory. O czym to było?

Te śruby, które każdy kręcił jak chciał, a przy pewnych wadach (np. słaba iskra, zużyty reduktor) potrafiły «przestrzelić» i rozerwać kolektor dolotowy. Po pierwsze, instalacja LPG była w stanie zniszczyć głowicę cylindrów (gniazda zaworów), gdy silnik pracował na ubogiej mieszance. W jaki sposób? Temperatura w komorze spalania doskonale działającego silnika zwykle nie przekracza 800°C. Przy ubogiej mieszance temperatura może przekroczyć 1200°C – gniazda zaworów prawdopodobnie tego nie wytrzymają, ponieważ po prostu nie są do tego przeznaczone. Na szczęście takie instalacje należą już do przeszłości.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines de afiliación y para mostrarte publicidad relacionada con sus preferencias en base a un perfil elaborado a partir de tus hábitos de navegación. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Więcej informacji
Privacidad