
Wyniki wyszukiwania Google, które większość internautów widzi na co dzień, można podzielić na organiczne (naturalne) i sponsorowane. Warto znać różnice między nimi i wyróżnić je spośród wszystkich wyników wyszukiwania, które pojawiają się po wpisaniu konkretnej frazy.
Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym tego typu narzędziem na świecie – korzysta z niej ponad 96% internautów w Polsce (dane za luty 2017). Choć wyniki wyszukiwania w Google widzimy na co dzień, to wciąż nie każdy potrafi odróżnić te organiczne od sponsorowanych, dlatego postanowiliśmy trochę przybliżyć ten temat 🙂
Połącz reklamę w wyszukiwarkach z pozycjonowaniem
Zacznijmy od początku – reklamy i wyniki wyszukiwania są przetwarzane przez zupełnie inne algorytmy. Płatna reklama w wyszukiwarkach nie wpływa na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, a właściwie pozycjonowana witryna nie zastępuje płatnej reklamy. Jakie zatem rozwiązanie będzie najlepsze?
Najlepsze efekty osiągamy kierując do potencjalnych klientów oba rozwiązania – zarówno płatną reklamę, jak i pozycjonowanie. Oba działania nie wykluczają się wzajemnie, ale doskonale się uzupełniają i skupiają na wspólnym celu – zwiększeniu ruchu na stronie i sprzedaży. Użycie tych dwóch koni skutkuje:
Jak długo trzeba czekać na efekty płatnej reklamy?
Bezpłatne i płatne rankingi różnią się, gdy Twoja witryna pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania. Podczas korzystania z Google Ads nie jest wymagana żadna ingerencja w treść strony ani jej kod. Kampania ADS sprawia, że witryna niemal natychmiast pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania. Oczywiście przy takim efekcie użytkownik jest zawsze informowany, że jest to reklama.
Wyniki organiczne: Pozycjonowanie strony
Mechanizmy SEO i linków sponsorowanych, choć nie są dostrzegane przez użytkowników Google, są bardzo ważne dla właścicieli witryn. Pozycjonowanie polega na stopniowym zwiększaniu pozycji serwisu jako całości – zestawu podstron. Osiąganie celu poziom po poziomie sprawia, że efekt jest długotrwały, względnie stabilny i trwały. Oczywiście, gdy już osiągniesz pozycję w wynikach organicznych, będziesz musiał stale o nią dbać, ale można to obejść niewielkim kosztem i przy odrobinie wiedzy SEO i samopomocy. Jednocześnie należy pamiętać, że na efekty pozycjonowania potrzeba więcej czasu niż na Google Ads.
Bycie na liście wyników organicznych generuje duży ruch, gdy Twoja witryna pojawia się na pierwszej stronie. W ten sposób łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów, ponieważ naturalnie rozwinięta pozycja budzi większe zaufanie. I odwrotnie: „Skoro płacisz za Google Ads, właściciele witryn mogą chcieć manipulować klientem. Gdyby ich oferta była wystarczająco dobra, nie musieliby na nią wydawać pieniędzy”. Oczywiście takie myślenie jest błędne, bo za pozycjonowanie często się płaci, ale stereotypy trudno przebić.