
Autor: Lolson Zawadzki
Dlaczego moja witryna nie wyświetla się w Google? Jest to bardzo powszechny problem, z którego czasami nie zdają sobie sprawy nawet właściciele witryn. Jeśli masz podobny problem, nie martw się.
Jak sprawdzić, czy witrynę można przeszukiwać?
Sprawdzenie, czy stronę można przeszukiwać w Google, nie zajmuje dużo czasu — wystarczy uruchomić wyszukiwarkę i wpisać „site:nazwa_domeny”. Przykład na poniższym obrazku:
Źródło: https://www.google.com/
Indeksowanie Twojej witryny jest blokowane ręcznie.
Może się to wydawać trywialne, ale z powodu Twojej nieuwagi (najgorszego programisty) plik robots.txt zawiera dyrektywę:
User-agent: * Disallow: /
) Czy wystarczy zaistnieć w Google?
W większości przypadków zastosowanie się do powyższych wskazówek sprawi, że strona będzie widoczna w wyszukiwarkach na frazy markowe w krótkim czasie (1-2 tygodnie). Jeśli tak jest, oznacza to, że w witrynie nie wystąpił żaden inny błąd krytyczny.
Teraz mamy do czynienia z kolejnym problemem. Jak zamierzasz przyciągnąć użytkowników z Google do swojej witryny (nawet jeśli jest już widoczna), jeśli nawet nie znają nazwy firmy? Naszym głównym celem w kolejnym etapie prac nad widocznością strony w Google powinno być pozycjonowanie strony na frazy sprzedażowe, czyli frazy opisujące naszą usługę, produkt lub ofertę.
Dopiero osiągnięcie relatywnie wysokich pozycji (TOP 10) dla tego typu zapytań może nam zagwarantować ruch na stronie i zapytania od potencjalnych klientów.
Idziesz motyką na słońce
Pewnego dnia doszedłeś do wniosku, że otworzysz sklep internetowy, w którym będziesz sprzedawał telefony i akcesoria. Jednak w gorączce entuzjazmu zapomniano o najważniejszym, czyli o sprawdzeniu konkurencji. Zbudowali cały backend, dodali wszystkie produkty i zoptymalizowali pod kątem aspektów SEO i UX/UI. Jednocześnie pozbyłeś się prawie całego budżetu. Po kilku miesiącach zdajesz sobie sprawę, że praktycznie nic nie sprzedajesz i cały pomysł po prostu upadł. Pewnie zastanawiasz się też, dlaczego Twoja strona nie jest widoczna w Google?
Twoja witryna jest wyświetlana w Google, ale ma bardzo niską pozycję w rankingu. Wystarczy wpisać w Google frazę „telefony komórkowe”, a zobaczysz, że na to słowo kluczowe pojawiają się strony największych firm działających w Polsce. Szanse na wygraną z nimi są praktycznie znikome. Nawet nie ma sensu konkurować z nimi o taką frazę w kampaniach Google Ads. Największe firmy dysponują znacznie większym budżetem reklamowym.