
PewDiePie, Dude Perfect i HolaSoyGerman to obecnie najpopularniejsze postacie na arenie YouTube. Każde z kont ma dziesiątki milionów subskrybentów, a każdy z prowadzących stał się kimś w rodzaju celebryty. Kariera na YouTube jest szczególnie atrakcyjna dla młodszych odbiorców – możliwość swobodnego promowania swoich zainteresowań i uznanie to dwa aspekty, które sprawiają, że platforma jest gratką. Nie wymaga dużego wykształcenia, specjalnych umiejętności, a nawet… bycia dorosłym. Dlatego zawody policjantów, strażaków, aktorów i astronautów, o których kiedyś marzyły dzieci, zostały zastąpione filmowcami. Jak więc powinniśmy zareagować, gdy dziecko zwraca się do nas i mówi: „Mamo, Tato, chcę być Youtuberem”?
Dozwolone od lat… trzynaście
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Czy myślisz o tym, co lubisz oglądać na YouTube, co lubią oglądać twoi znajomi i ludzie wokół ciebie? Wiek również odgrywa tutaj rolę. Ludzie lubią oglądać różne rzeczy: zabawne filmy pełne skrajnych emocji, gdy ktoś gra w grę, ale także tutoriale (jak coś zrobić?). Dużą popularnością cieszą się również filmy motywacyjne, bajki dla dzieci, zwiastuny kinowe, teledyski, filmy podróżnicze z pięknymi ujęciami, poradniki… Zastanawiasz się, czy chcesz klikać filmy do internetowego szaleństwa, czy wartościowy materiał? Tak naprawdę to od Ciebie zależy, co zostanie opublikowane. Staraj się, aby temat był interesujący. Zanim założysz kanał YouTube, zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć z tymi filmami (ustal odbiorców na przyszłość). A jeśli po prostu nie wiesz, od czego zacząć, ale naprawdę chcesz, warto najpierw zapoznać się ze sprzętem.
Pozwól dziecku „pobawić się” YouTuberem! Wykonuj pierwsze eksperymenty z kamerą, rozmawiaj z kamerą, przycinaj filmy. Czasami nie warto publikować wszystkiego naraz. To też warto dziecku wytłumaczyć. Musisz gdzieś zacząć.
Im więcej czasu spędzasz na tworzeniu treści (filmów, treści w mediach społecznościowych), tym lepszy stajesz się w tym, co robisz – ulepszanie swoich filmów zawsze wymaga nowych umiejętności.
Jedno dziecko w sieci i milion polubień
Oczywiście YouTube to nie jedyne pole aktywności dzieci w sieci. Instagram i TikTok to także narzędzia do zdobywania sławy i związanych z nią pieniędzy. Everleigh Rose LaBrant ma zaledwie 7 lat i ponad 5 milionów obserwujących na Instagramie. Na instagramowym profilu dziewczyny znajdziemy głównie zdjęcia z wyjazdów, różne zdjęcia w kolorowych, uroczych stylizacjach oraz filmiki z siostrą.
Według danych firmy Bella Baby, która wylicza, ile młodzi influencerzy zarabiają na swoich działaniach reklamowych, Everleigh Rose zarabia od 10 000 do 16 000 za każdy sponsorowany post. dolarów, czyli od 38 do 60 tys. zł. Hash musi się zgadzać. Oprócz bardzo popularnego konta na Instagramie, kilkuletnia londyńska skautka ma własnego bloga, stronę internetową, sklep odzieżowy, a swoimi postami promuje największe marki, takie jak Chanel, Reebok czy GAP.
Hejterzy będą nienawidzić
Przygotuj się na rozmowę o nienawiści — anonimowej agresji słownej — przed emisją pierwszego odcinka. Kiedy nienawiść uderza w nieprzygotowane dziecko – zwłaszcza gdy wyobraża sobie coś ważnego – będzie mu trudno racjonalizować i nie „martwić się”.
Wyjaśnij dziecku, że vlogowanie = groźba nienawiści. Szczerze mówiąc, może spotkać się ze złośliwymi i wulgarnymi komentarzami na temat zawartości samego kanału („Z takim wycie w klatce z hienami, a nie na YT” – nie mogę tego nienawidzić, więc może to zabrzmieć mało wiarygodnie), ale także wobec vlogera, jego przyjaciół, rodziny i innych komentatorów.