Saltar al contenido
Meterac pytania i odpowiedzi

Ile kosztuje najtańszy elektryk?

Kupowanie samochodów elektrycznych wciąż budzi wątpliwości. Wiele osób zastanawia się, jak duży będzie zasięg samochodu, gdzie, jeśli w ogóle, będą go ładować w trasie. Czy infrastruktura dla samochodów elektrycznych w Polsce jest wystarczająco rozwinięta? Ostatnim (ale nie mniej ważnym) kontrargumentem jest cena. I tu znów wypada przywołać konkretne liczby:

  • Na koniec kwietnia 2022 roku dostępnych było 2166 stacji ładowania, co daje 4217 punktów;
  • 30% to stacje szybkiego ładowania prądem stałym;
  • 70% to stacje powolnego ładowania AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW;
  • Tylko w kwietniu tego roku otwarto i uruchomiono 53 publiczne stacje ładowania dla elektryków.

Więc jak to jest? Czy to tak daleko?

Raczej nie, choć nie ma co udawać, że sytuacja nie zmieniła się w ostatnich latach.

To się zmieniło, owszem, ale to nie jest tak, że możemy wejść do salonu z ograniczonym budżetem i mieć swobodę wyboru między wersją benzynową lub wysokoprężną a samochodem czysto plug-in. W większości, jeśli chcemy przejść na elektryczność, nadal musimy zaakceptować – i to nawet z dotacjami – że za cenę samochodu elektrycznego możemy kupić większy, bardziej praktyczny i wszechstronny, a czasem nawet szybszy samochód z silnikiem spalinowym i z porównywalny lub nawet lepszy sprzęt.

Peugeot e-208 – od 156 600 zł

Druga generacja Peugeota 208 zadebiutowała w salonach w 2019 roku i po raz pierwszy dostępna jest również z napędem elektrycznym. Samochód z silnikiem o mocy 136 KM i baterią 50 kWh może przejechać 362 km na jednym ładowaniu i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s. Podstawowa wersja Active kosztuje 156 600 zł i jest dostępna z 16-calowymi felgami stalowymi pokrętła, automatyczną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, bezkluczykowy start, Peugeot i-Cockpit z wyświetlaczem TFT i 7-calowym multimedialnym ekranem dotykowym z wyświetlaczem w lusterku.

Samochód elektryczny do 100 000 zł

Samochód elektryczny to spory wydatek. Samochody tego typu są znacznie droższe od tych z silnikami spalinowymi. Na rynku jest jednak kilka modeli, które są dostępne za mniej niż 100 000 zł.

  • Najtańszym samochodem elektrycznym na rynku jest Škoda Citigo-e iV. Można go kupić za 82 050 zł (wersja Ambition o mocy 83 KM i zasięgu 260 km).

    [amazon bestseller =»części zamienne do mini coopera» items=»5″]
  • Tuż za Škodą plasują się dwa Smarty o podobnej mocy (82 KM), ale dwukrotnie większym zasięgu (130 km) – Smart EQ Fortwo (96 900 zł) i Smart EQ Forfour (98 400 zł) ).
  • Za mniej niż 100 000 można też kupić Volkswagena e-Up, który kosztuje 99 490 zł i oferuje 83 KM oraz zasięg 258 km.

Smart EQ Fortwo

Jeśli lubisz tanie samochody elektryczne, Smart EQ Fortwo zdecydowanie się wyróżnia. Samochód ten zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2019 roku. Sprzedaż na rynku polskim ruszyła w 2020 roku. Posiada silnik o mocy 82 KM. Umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 s. Model ten posiada akumulator o pojemności 17,6 kWh. Na pełnym naładowaniu można przejechać do 135 km. Podstawowa wersja wyposażona jest w automatyczną klimatyzację i 15-calowe felgi stalowe.Przedział cenowy tego auta zaczyna się w okolicach 96 900 zł.

Fiat 500e ma pod maską silnik o mocy 95 KM. Jego bateria ma pojemność netto 21,3 kWh. Podstawowe wyposażenie obejmuje klimatyzację manualną, elektryczny hamulec postojowy z funkcją autohold, diodowe światła do jazdy dziennej, tylne światła LED, elektryczne lusterka zewnętrzne i przednie szyby, cyfrowy zegar z 7-calowym wyświetlaczem TFT oraz 15-calowe stalowe felgi. Cena tego modelu zaczyna się od 100 000 zł.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines de afiliación y para mostrarte publicidad relacionada con sus preferencias en base a un perfil elaborado a partir de tus hábitos de navegación. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Więcej informacji
Privacidad