
Na szczęście nie. Nie zapominajmy, że w miarę rozwoju kanału, stanie się on rodzajem zgromadzenia ludzi podążających za ulubionym autorem. Dlatego wiele firm kontaktuje się bezpośrednio z twórcami, aby wspomnieć o ich produkcie lub usłudze w materiale. To rozwiązanie ma tę zaletę, że jesteśmy trochę mniej zależni od YouTube.
Uzyskanie takiego sponsoringu może być problemem. Jeśli chcemy, aby ktoś chciał się u nas reklamować, musi chcieć być utożsamiany z naszą marką. Czasami jednak takie akcje sponsorowane mogą być bardzo kosztowne, sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Sponsorowanie marki YouTube
Lokowanie produktu, lobbing dotyczący treści i czysty sponsoring to główne źródła dochodów większości YouTuberów. Streamery gamingowe ze słuchawkami znanej firmy umieść na aparacie w taki sposób, aby logo marki było zawsze widoczne – to nie przypadek. Obiektywny przegląd tuszy do rzęs, w których jedna marka bije inne – może nie do końca obiektywna. Jak działa sponsoring na YouTube – znane marki płacą youtuberom liczbą wyświetleń i subskrybentów za promowanie swoich marek na kanale.
Według raportu portalu APYnews, aż 75% znanych youtuberów w Polsce przyznaje, że branded content jest dla nich najważniejszym źródłem dochodów. Jest szczególnie popularny w trzech kategoriach: gry, styl życia i rozrywka. Co ciekawe, najczęstszą formą rozliczeń jest barter – omawiany lub prezentowany sprzęt pozostaje w ramach wynagrodzenia twórcy filmu. Zyski płyną wtedy tylko z programu AdSense. A ten z milionami wyświetleń w końcu zaczyna się opłacać.
Jak zbudować społeczność YouTube?
Wielu twórców błędnie wierzy, że jeśli ktoś ich zasubskrybuje, będzie za nimi podążać i na zawsze stanie się częścią ich społeczności.
Teraz jest zupełnie inaczej.
Fakt, że ktoś Cię zasubskrybował, oznacza tylko, że spodobał mu się Twój film — nawet jeśli powstał rok temu. Jednak często taka osoba jest martwym subskrybentem, ponieważ nie wraca, aby obejrzeć więcej filmów.
Różnica w zarobkach YouTube’a w Polsce i Stanach Zjednoczonych
Co ciekawe w Stanach Zjednoczonych stawki dla reklamodawców są podobne jak w Polsce, z tą różnicą, że kończymy nie w złotówkach, a w DOLARACH mieć . O czym więc można pomyśleć, nagrywając po angielsku?
Wtedy zamiast szacowanych 1200 zł na milion wyświetleń zarabiamy 1200 dolarów amerykańskich, co przy kursie 3,9 zł = 1 dolar amerykański daje nam: 4680 zł na milion wyświetleń. Mniejsze wykorzystanie adblockerów niż w Polsce i dotarcie do międzynarodowej publiczności nie tylko z USA może również przyczynić się do wyższych przychodów. Warto więc pomyśleć o tym planując swój kanał, nawet jeśli przychody z reklam w Polsce i za granicą to niewielki procent tego, co zarabiają „YouTuberzy”, bo….
Zarobki na obejrzenie, czyli reklamy Google Adsense
Jest to prawdopodobnie najpopularniejsza metoda, o której wiele osób słyszało. Polega ona właśnie na tym, że Youtube płaci nam za to, że możemy wyświetlać reklamy na Twoich filmach. Część zgromadzonych zysków zostanie wypłacona Tobie jako osobie, która dołączyła do programu partnerskiego Google Adsense. To najlepsza metoda dla osób, które nie mają pojęcia jak zarabiać na swojej pracy. Jednak ta metoda ma szereg wad. Po pierwsze wymagania, które musimy spełnić, aby zacząć zarabiać oraz fakt, że kwoty te mogą być bardzo niskie przez długi czas, co nie pozwoli nam zachować stabilności. Jeśli jednak przekroczymy pewien próg, możemy wyrwać się z chomiczego koła i szybko zwiększyć swoje zarobki.
Kiedy osiągniemy określony poziom subskrybentów i rozpoznawalności, marki zgłaszają się do nas z propozycjami współpracy. Współpraca ta będzie miała różny charakter. Wspólna seria follow-up, film promocyjny, lokowanie produktów i usług. Tam, gdzie firma i jej grono beneficjentów dostrzegą potencjał zarobkowy w danym twórcy (influencerze), będzie można zarobić przyzwoite pieniądze.