Saltar al contenido
Meterac pytania i odpowiedzi

Ile płaci YouTube za krótkie filmy?

Wielu YouTuberów, zwłaszcza początkujących, szuka źródła dochodu w programie partnerskim YouTube o nazwie AdSense. Po podłączeniu właściciel wideo zgadza się nie wyświetlać żadnych reklam w swoich produkcjach. Ma wybór gdzie i jakie reklamy się pojawiają, a zyski czerpie z ilości wyświetleń lub kliknięć w sponsorowany materiał. Niestety wbrew oczekiwaniom nie są to kokosy.

Google nie podaje konkretnych danych na temat tego, ile możesz zarobić w AdSense. Sami użytkownicy też niechętnie się nimi dzielą, zwłaszcza że warunki poszczególnych umów mogą się nieznacznie różnić. Pewne jest tylko to, że zyski z programu partnerskiego są zaskakująco niskie przy niewielkiej liczbie wyświetleń. Przeciętny użytkownik, który z trudem przekracza wymagane 1000 abonentów/4000 godzin, otrzymuje za swoją pracę 50-100 zł miesięcznie. Jak ujął to jeden z rozczarowanych twórców – „wystarczy na doner kebab”. AdSense płaci tylko wtedy, gdy przekroczysz milion wyświetleń miesięcznie.

YouTube partycypuje w przychodach z krótkich filmów

Popularność krótkich filmów, które pochodzą bezpośrednio z TikToka, czyli YT Shorts, jest bardzo duża. Witryna szacuje, że ma ponad 30 miliardów wyświetleń dziennie i 1,5 miliarda użytkowników miesięcznie. Od przyszłego roku serwis przejdzie z funduszu o stałej stopie procentowej dla filmów krótkometrażowych do specjalnego modelu dzielenia się przychodami, z którego mogą skorzystać twórcy.

Twórcy, którzy tworzą filmy krótkometrażowe, otrzymują 45% przychodów z reklam z platformy, a środki te są przydzielane na podstawie udziału twórcy w ogólnej liczbie wyświetleń filmu krótkometrażowego. Resztą zajmie się serwis. Mówi się, że udział w przychodach pozostaje taki sam, niezależnie od tego, czy filmy wykorzystują muzykę (co wymaga dodatkowej opłaty licencyjnej), czy nie.

Zarabianie na YT – współpraca z markami

Innym sposobem zarabiania pieniędzy jest współpraca z firmami i markami.

Jest jednak problem. Partnerzy ci sami wybierają swoich pracowników.

Jakimi kryteriami się kierują? „Rozmiar” YouTubera i tematyka jego kanału.

Skąd pochodzi ten dochód? Ile średnio kosztuje umieszczenie reklamy YouTube w Google Ads (AdWords)?

Jako konsultant ds. marketingu na co dzień wiem, ile płacą w Google Ads (AdWords) za wyświetlenie 1 nieistotnej reklamy w AdWords – reklamy wideo możliwe do pominięcia. W tym modelu (CPV – Cost per View) reklamodawca AdWords płaci, gdy ktoś obejrzy reklamę przez 30 sekund i/lub kliknie w baner reklamowy/link.

Ceny w tym formacie reklamy za 1 obejrzenie – CPV (nie mylić z wyświetleniami – CPM, co oznaczają tutaj te skróty) wahają się od 0,2 do 0,8 zł średnio w Polsce (w 2018 r.). Google zatrzymuje dla siebie 32% tej kwoty, czyli powiedzmy: 0,0224 zł za każdą reklamę, Google zarabia 0,0224 zł, a YouTuber 0,0476 zł. W zaokrągleniu: Google 2 centy CPV i Youtuber 4,7 centa za 1 wyświetlenie.

Własny sklep internetowy lub usługi

Ta metoda jest świetna, jeśli jesteś przedsiębiorcą. Możesz też nim zostać, jeśli zbudujesz dużą publiczność i masz pomysł, jaki produkt chcesz stworzyć dla swoich widzów. Ja osobiście największe miesięczne zyski czerpię z własnych usług. Dobrą wiadomością jest to, że możesz zacząć zarabiać już od 1 odcinka przy użyciu tej metody. Od pierwszego materiału wideo możesz opowiedzieć o swojej firmie, pokazać, w czym pomagasz, i przemycić wezwania do działania, jak rozpocząć współpracę. Tak zdobyłem pierwszych klientów z 300 subskrybcjami na kanale! Magia!

Możesz także otworzyć kanał YouTube dla swojego sklepu internetowego i umieszczać tam swoje produkty. Bez względu na to, w jakiej branży jesteś, ta ścieżka, czyli własne produkty i usługi, będzie prawdopodobnie najbardziej dochodową branżą, która przyniesie Ci wiele tysięcy złotych miesięcznie.

Esta web utiliza cookies propias para su correcto funcionamiento. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información
Privacidad