
Platformy wideo na żądanie i platformy strumieniowe stały się obecnie zamiennikiem telewizji dla wielu osób. Choć praktycznie wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce mają dostęp do telewizji linearnej, grupa tzw. umiarkowanych telewidzów, czyli osób mało korzystających z telewizji, jest znacznie mniejsza niż średnia krajowa.
W 2019 roku przeciętny Polak oglądał telewizję przez 4 godziny i 16 minut dziennie. Lekki telewidz to osoba, która ogląda telewizję maksymalnie godzinę dziennie. Według badania przeprowadzonego przez firmę Nielsen, zdefiniowani w ten sposób widzowie lekkiej telewizji stanowią około 23% w całym kraju, czyli około 8 milionów ludzi. Również 3% osób nie ma w ogóle dostępu do telewizji (1,1 mln osób, gospodarstwa domowe bez telewizora). Okazuje się, że co czwarty Polak jest praktycznie trudny do dotarcia z przekazem telewizyjnym.
Wsparcie dla subskrybentów
Chociaż YouTube jest dostępny bezpłatnie, wielu widzów jest gotowych wesprzeć finansowo swojego ulubionego YouTubera. Można to zrobić np. zostając sponsorem danego kanału, przekazując tzw. darowiznę (przelew kwoty poprzez system płatności np. PayPal), czy też na zewnętrznych serwisach typu Patronit.pl.
Istnieje wiele zastrzeżeń do samego badania. Nie do końca wiadomo, jaka była jego metodologia, a przynajmniej co autorzy raportu rozumieją pod słowem „YouTuber” – znane postacie, streamerzy, a może ludzie, którzy składają razem kocie filmy? Jednak z pewnością rzuca nieco światła na raczkujący i rozwijający się rynek filmów online, które muszą podbić masy w krótkiej formie.
Przesłane filmy robią wrażenie
Ostatnio opuściłem YouTube. Ponieważ Snapchat oferuje użytkownikom krótkie filmy, które szybko znikają z kanałów informacyjnych, a Facebook wciąż nie zdaje sobie sprawy z potencjału filmów, YouTube nadal jest dla mnie graczem numer jeden, jeśli chodzi o marketing wideo.
Nie wiemy jednak, ile wyświetleń dziennie liczą wszystkie produkcje opublikowane w serwisie Google. Najnowsze dane pochodzą z 2012 roku i mówią o 4 miliardach dziennie. Myślę, że w ciągu 3 lat ta liczba mogła wzrosnąć wielokrotnie. Okazuje się jednak, że YouTube ma znacznie cenniejszy atut: długość treści wideo, które co minutę pojawiają się na kanałach twórców.
Rok temu YouTube ogłosił, że co minutę w serwisie pojawia się 300 godzin nowych treści. Na VidConie w lipcu tego roku Susan Wojcicki ogłosiła, że liczba ta osiągnęła już 400 godzin. Oznacza to, że w ciągu godziny na YouTube jest tyle filmów, ile moglibyśmy oglądać NIEUSTANNIE w ciągu 1000 dni. To smutna wiadomość dla tych, którzy kiedyś myśleli, że na YouTube mogą oglądać wszystko. 😉
Śliczne koty zapychają sieć Ethereum
Aplikacja oferująca użytkownikom zakup słodkiego wirtualnego kotka – CryptoKitties okazała się na tyle świetnym pomysłem, że liczba transakcji zwiększyła blockchain Ethereum wzrosła wielokrotnie w ciągu kilku dni! Aplikacja działa na blockchainie Ethereum, dzięki czemu możemy kupować koty różnych pokoleń, ras, kolorów czy o szczególnych cechach. Użytkownicy wydali co najmniej 3 miliony dolarów na ich hodowlę, zakup ulepszeń i sprzedaż. Obecnie cena za przeciętnego kociaka wynosi 100 dolarów. Im starszy jest kociak (z pokolenia 0), tym wyższa jest jego cena na rynku wtórnym ze względu na wyjątkowość jego pokolenia. Generacja zero ma najmniej kobiet, a każda następna generacja ma ich coraz więcej. Jak wspomniałem wcześniej zainteresowanie było tak duże, że wolumen transakcji zapchał sieć Ethereum. Zespół CryptoKitties napisał na Twitterze:
Ze względu na przeciążenie sieci zwiększamy opłatę za urodzenie z 0,001 ETH do 0,002 ETH, zapewniając terminowe narodziny kociąt!
YouTube – zamiennik telewizji?
Jeśli młodsi ludzie oglądają mało telewizji, z jakich mediów korzystają? Okazuje się, że średnio połowa widzów light TV w wieku 18-55 lat codziennie ogląda treści wideo na YouTube, a tylko 39% siedzi przed telewizorem. Głównymi powodami, dla których opuszczają telewizję, są nieciekawe treści, poczucie, że marnują czas na oglądanie telewizji, przekonanie, że nie można ufać informacjom w telewizji oraz sztywny harmonogram, który nie pasuje do ich stylu życia.
– Mimo rekordowej oglądalności telewizji w marcu i kwietniu br. – spowodowanej przebywaniem w domu, pandemia nie zmieniła trwale przyzwyczajeń telewidzów light – podsumowuje Joanna Kopeć z firmy Nielsen – Powody , dlaczego oglądalność na YouTube jest tak wysoka, jest niemal odzwierciedleniem słabości telewizji: oferuje ciekawe treści, które można oglądać w dowolnym czasie iw różnych miejscach, ale ważne jest też to, że można się rozwijać i uczyć nowych rzeczy.