
Ustalając granice monopolu autorskiego, pr. Samochody nie stosują kryteriów takich jak czas trwania pracy (jej fragmentu). Nawet kilka dźwięków można chronić, jeśli znajdziemy w nich korzyści płynące z indywidualnej kreatywności. Nie oznacza to jednak od razu, że użycie tych par tonów zawsze wymaga zgody właściciela praw. Zasady dozwolonego użytku pozwalają nawet na korzystanie z całych utworów, jeśli spełnione są określone w nich kryteria. Problem polega na tym, że granice ochrony nie są prawnie określone w taki sposób, że można by powiedzieć coś w rodzaju „wykorzystanie 5 sekund utworu muzycznego nigdy nie będzie naruszeniem”. Może tak być lub nie.
Jak ominąć prawa autorskie YouTube?
YouTube dopuszcza trzy warianty:
- wyciszenie dźwięku we fragmencie z muzyką, do której autor nie ma praw. Nie musisz wyciszać całego wideo, tylko wątpliwy fragment,
- wstaw dodatkowy dźwięk pod wątpliwym fragmentem muzycznym. …
- wytnij fragment filmu, w którym pojawia się sporna część klipu lub zdjęcia.
Prawo cytowania jest konstrukcją ustawy o prawie autorskim
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych (stan 10.05) kwestia prawa cytowania uregulowana jest w art. 29, 34 i 35.
Art. 29. Dopuszcza się cytowanie fragmentów rozpowszechnianych utworów i rozpowszechnianych utworów wizualnych, utworów fotograficznych lub drobnych utworów w całości w utworach stanowiących odrębną całość, w zakresie uzasadnionym celem cytatu, takie jak wyjaśnienie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, edukacyjne lub ogólne prawa kreatywności.
Słuchaj
Poniżej znajduje się odtwarzacz, którego możesz użyć do słuchania podcastu. Możesz także słuchać podcastu w aplikacji do podcastów na swoim smartfonie.
A co z muzyką? Których utworów możesz użyć we własnym filmie?
Odpowiedź tutaj jest prosta – takie, na które mamy zgodę twórcy. Zgoda ta może wynikać z licencji udzielonej na całym świecie, m.in. B. Creative Commons, a także może wynikać ze zgody uzyskanej indywidualnie od twórcy. W tym miejscu należy jednak pomyśleć o systemie Content ID. Czasami możemy otrzymać nieautoryzowane roszczenie. W takim przypadku powinieneś mieć potwierdzenie zgody autora.
Profesjonalne zasoby muzyczne oferują rekomendacje, które można im przedstawić w przypadku sporu z YT. W przypadku indywidualnej korespondencji z autorem zawsze warto chociaż tę korespondencję zaprotokołować. Problem tkwi w licencji. Z licencją Creative Commons sprawy są nieco bardziej skomplikowane. Tutaj nie otrzymujemy dokumentu z żadnego banku potwierdzającego licencję. Dlatego w przypadku sporu możemy odnieść się wyłącznie do warunków danego bezpłatnego banku muzycznego.