
Aby sprawdzić, czy witryna lub określona podstrona znajduje się w indeksie wyszukiwarki Google, użyj operatora sieci. Jest to jeden z zaawansowanych operatorów wyszukiwania wykorzystywanych w audytach SEO do wstępnej analizy.
Po przełączeniu na odpowiednią wersję wyszukiwarki dla rynku PL – www.google.pl wpisz w wyszukiwarkę:
Ręczne wprowadzanie adresów
Jeżeli Twoja strona nadal nie jest indeksowana w zadowalający sposób, możesz spróbować zgłosić to ręcznie. Dzięki narzędziu do sprawdzania adresów URL w Google Search Console możemy poprosić roboty indeksujące o odwiedzenie pojedynczej strony. Dzięki temu narzędziu możemy również wysłać prośbę o ponowne zindeksowanie zawartości zmienionej strony.
Aby to zrobić, musimy najpierw zweryfikować naszą domenę, czyli udowodnić Google, że jesteśmy jej właścicielem. W przypadku pozytywnej weryfikacji uzyskujemy dostęp do Google Search Console. Następnie w zakładce „Confirm URL” wpisujemy adres, który chcemy, aby odwiedzały boty Google. Niestety, nawet ręczne wpisanie adresu nie gwarantuje, że strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. O tym, jak sprawdzić, czy strona została zaindeksowana, piszemy w jednym z naszych poprzednich artykułów: Jak sprawdzić, czy strona działa i jest prawidłowo zaindeksowana?
Jak przyspieszyć przeglądanie stron internetowych?
Częstotliwość i efektywność przeglądania Internetu zależy od kilku czynników. Aby zrozumieć wzajemne oddziaływanie różnych działań w ramach budżetu przeglądania, warto pomyśleć o tym jako o łańcuchu wielu kostek domina. Stuknięcie w pojedynczą kostkę przerywa łańcuch, co osłabia przewijanie strony.
- Regularne wzbogacanie strony o treści. Dobrym przykładem jest systematyczne działanie bloga firmowego bogatego w oryginalne teksty zgodnie z intencjami użytkowników. W przypadku artykułów evergreen, czyli artykułów, które charakteryzują się długoletnią użytecznością, należy zadbać o to, aby treść była aktualizowana nie tylko pod kątem aktualnych danych, np. o nowościach produktowych, ale również pod kątem działań konkurencji. Jeśli zauważysz, że w wynikach wyszukiwania pojawia się konkurencja, zastanów się, jak możesz ulepszyć własne treści, aby nie stracić cennych pozycji. Dodatkowo konsekwentna rozbudowa bloga o nowe treści oraz aktualizacja starszych publikacji zachęca roboty do częstszych powrotów na stronę, co wpływa na parametr zwany żądaniem indeksowania.
- Projektowanie przejrzystej struktury witryny i dostarczanie odpowiednio skonstruowanych map witryn. Uproszczona nawigacja i odpowiednie linkowanie wewnętrzne są ważne nie tylko dla użytkowników, ale także dla robotów Google. Im przejrzystsza struktura serwisu, tym wyższy może być limit przeglądania, czyli liczba podstron wyszukiwanych przez Googleboty w krótkim czasie.
Wszystkie prawidłowe adresy, zwane kanonicznymi, powinny być umieszczone w mapie witryny. W przypadku dużych stron można użyć wielu kart. - Utrzymanie wysokiej wydajności serwera. Czynnik ten ma kluczowe znaczenie w przypadku większych serwisów, które muszą być gotowe na obsługę tysięcy użytkowników jednocześnie. Ta kategoria obejmuje zarówno serwisy informacyjne, jak i popularne sklepy. Jeśli serwer odsyła kod 503, który wskazuje między innymi na chwilową niedostępność, roboty Google nie zobowiązują się do odwiedzenia strony. Jeśli serwer zareaguje szybko i odpowie kodem 200, tj. Jeśli kod się powiedzie, a strona ładuje się w akceptowalnym tempie, zajmiemy się parametrem statusu indeksowania.
- Linki wewnętrzne i zewnętrzne. Każdy nowy adres URL powinien być połączony z istniejącymi podstronami. Brak linków wewnętrznych i głębokie osadzenie świeżej treści może znacznie wydłużyć podróż botów Google. Zewnętrzne linki zwrotne z atrybutem „dofollow” są również niezbędne, aby pomóc robotom zaindeksować adres URL, nawet jeśli występują problemy z czytelnością struktury strony i linkowaniem wewnętrznym.
Kiedy należy przesłać stronę do ponownego indeksowania?
Dokonywanie poprawek i zmian w serwisie wiąże się ze zmianą struktury linków lub nową treścią do indeksowania. Zmiany te można zgłosić do wyszukiwarek, co powinno przyspieszyć proces indeksowania. Można to zrobić na dwa sposoby:
- Użyj narzędzia do sprawdzania adresów URL (jeśli jest mało stron do zindeksowania),
- Prześlij nową mapę witryny (jeśli jest wiele zmian) .
Noindex
Jednym z najczęstszych i najłatwiejszych do naprawienia problemów z indeksowaniem jest wartość noindex ustawiona w parametrze robots strony. Ta wartość jest sygnałem dla robotów Google, aby nie indeksowały określonej podstrony. Jeśli zablokowałeś indeksowanie strony za pomocą pliku robots.txt, po prostu usuń tagi blokujące roboty z pliku, a strona powróci do indeksu. Upewnij się również, że metasekcja robots nie zawiera noindex.
Google nie spędza tyle czasu na nowych witrynach, ile na starszych, bardziej wiarygodnych witrynach. Rozwiązaniem jest dalsza praca nad stroną, dodawanie wartościowych treści i oczywiście budowanie jakościowego profilu linków. Z biegiem czasu Google ufa witrynie, odwiedza ją częściej i indeksuje.