
SEO (Search Engine Optimization) to dynamiczna praktyka optymalizacji strony internetowej, ale nie tylko! Tweety, grafiki, publikacje naukowe i wreszcie filmy mogą być optymalizowane. Optymalizacja polega przede wszystkim na tym, aby informacje, które przekazujesz wybranym kanałem komunikacji znalazły się jak najwyżej w wyszukiwarkach YouTube czy Google. Pamiętaj, że często filmy z YouTube są publikowane w SERP na stronach internetowych z dużą liczbą zapytań. Praktyki SEO koncentrują się na zwiększeniu widoczności strony internetowej lub innego elementu, a tym samym zwiększeniu ruchu na niej. Z drugiej strony optymalizujemy YouTube w obszarze kanału, playlisty, metadanych oraz opisu pod filmem. Używanie napisów i napisów do filmów jest również kluczowym elementem optymalizacji.
- Pierwszym krokiem w optymalizacji jest poznanie fraz kluczowych, które chcemy umieścić jak najwyżej w wyszukiwarce. W wyszukiwaniu słów kluczowych na YouTube pomagają nam programy, których używamy do tworzenia audytu dla Google. Tutaj możemy skorzystać zarówno z narzędzi płatnych, jak SENUTO czy AHREFS, jak i darmowych, czyli Google Keywords Planner. Oczywiście przy doborze słów możesz kierować się intuicją. Ale nie rób zbyt długiej listy. Chociaż czasami możemy zaryzykować dopasowanie wielu słów do domeny, nasze możliwości opisania filmu w YouTube są ograniczone. Jeśli masz zbyt wiele pomysłów, wybierz tylko te elementy, które Twoim zdaniem są najlepsze i najbardziej konkurencyjne. Możesz również wpisać dowolną frazę kluczową, a wyszukiwarka automatycznie poda propozycje na podstawie tej frazy.
- Drugim krokiem jest optymalizacja opisu pod filmem na YouTube. Jak marketerzy wykorzystują to do reklamy? To idealne miejsce dla wyszukiwarki do indeksowania fraz kluczowych związanych z tematyką filmu. Często nawet nie zauważamy, że nasz opis jest już doskonale przygotowany do indeksowania przez robota Google. Masz 5000 znaków ze spacjami. Jakość tekstu powinna zadowolić Ciebie, widza i wyszukiwarkę. Dlaczego widz jest tak ważny w tym łańcuchu? Ostatecznie zrozumienie opisu, który jest częścią samego filmu, może wpłynąć na jego ogólną ocenę (w postaci „kciuka w górę”), co następnie przekłada się na popularność i więcej wyświetleń, a także lepszą pozycję. Ważne jest również miejsce w tekście, w którym umieścisz frazy kluczowe. Postaraj się użyć tego najważniejszego słowa w pierwszych 25 słowach rozpoczynających tekst i powtarzać je oraz wszystkie inne naturalnie w pozostałych
- Trzecim krokiem jest #optymalizacja marki. Tagi nie są bardzo ważne, ale pomagają w optymalizacji. Pamiętaj jednak, że duża ich ilość niekoniecznie oznacza lepsze efekty. Zbierz listę tagów, począwszy od najbardziej ogólnych, ale ważnych, po te, które są tylko luźno związane z tematem. Jeśli nie możesz zidentyfikować listy marek, przejrzyj konkurencyjne kanały. Tagi nie muszą być unikalne dla Twoich filmów. Im bardziej konkurencyjnych marek używasz, tym lepsza będzie strategia marketingowa Twojego profilu. Filmy z tymi samymi tagami YouTube są wzajemnie polecane.
- Krok czwarty, dodaj napisy w różnych językach. Nie chodzi o tłumaczenie treści na wszystkie języki świata. Zwykle wystarcza angielski. To znaczy, jeśli nie planujesz podbijać innych rynków. Jeśli chcesz dotrzeć do szerszej publiczności, możesz włączyć napisy dla widzów. Nie musisz ich zmuszać do wpisywania ścieżki dla całego filmu. Opcje YouTube pozwalają użytkownikowi dodać tylko część napisów, które następnie może uzupełnić drugi lub trzeci widz. Jest to przydatna opcja dla firm lub influencerów, którzy regularnie dodają wiele filmów i nie mają czasu na ich tłumaczenie za każdym razem. Co ciekawe, wyszukiwarka może odczytać plik z napisami, a tym samym zaindeksować również tę treść. Zwiększa to możliwość międzynarodowego indeksowania, a Twój film pojawi się w wyszukiwarkach w innych językach niż oryginał. Pamiętaj, że jeśli pozwalasz swoim widzom na dodawanie napisów, powinieneś również zweryfikować ich poprawność. Kiedy dajesz wolną rękę, musisz również wdrożyć zasadę ograniczonego zaufania.
- Krok 5 to wykonanie i końcowe ekrany. Karty informacyjne to zwiastuny wyświetlane w prawym górnym rogu filmu. Możesz połączyć je z tematem, o którym mówisz, lub promować swój poprzedni film, a może kampanię crowdfundingową. Działa to trochę jak przejście na podstronę, na której można znaleźć szerzej omówiony temat. W mediach społecznościowych znajdują się interaktywne treści, które przyciągają uwagę użytkownika, dlatego użyteczność map po prostu działa. Mapy pomagają w budowaniu relacji z odbiorcą, zmuszając go do tego, aby nie był bierny wobec emitowanych treści.
To potężne narzędzie dla marketerów. Podobnie jak w przypadku podstron, na które użytkownicy są kierowani w domenie, uwzględniamy możliwość zwiększenia widoczności profilu poprzez zwiększenie zaangażowania widzów. Ekrany końcowe to karty trwające od 5 do ostatnich 20 sekund filmu. Możesz na nim wypromować maksymalnie cztery przedmioty. Podobnie jak w przypadku map, mogą to być linki do Twoich poprzednich filmów lub po prostu tablice informacyjne. Pozwalają zatrzymać widza na kanale i zwiększyć liczbę wyświetleń. Ponownie, jest to bardziej marketing niż poprawa SEO, ale nadal ma duży wpływ na zaangażowanie odbiorców. Źródło: www.youtube.com/channel/UC8JbbaZ_jgdsoUqrZ2bXtQQ - Krok szósty to tytuł. Tytuł wydaje się obejmować pierwszy punkt przewodnika. Jednak nie zawsze mamy pomysł (nazwę). Ale po zoptymalizowaniu tagów, przepisaniu i dopasowaniu kart znacznie lepiej będzie nam porównywać. Przede wszystkim, podobnie jak grafika otwierająca, nagłówek powinien zapadać w pamięć i zawierać frazy kluczowe, które po dokładnej analizie można skutecznie przypisać wybierając z tagów. Nie przesadzaj jednak z ilością fraz kluczowych w tytule i opisie. Wyszukiwarki bardzo dobrze radzą sobie z blisko położonymi synonimami. Masz krótkie zdanie, więc najważniejsze wyrażenie kluczowe umieść jak najbliżej początku, ponieważ tytuł jest często skracany, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.
- Siódmym etapem, stosunkowo obszernym pod względem treści, jest widz. Filmy na YouTube są przede wszystkim dla ludzi. Portal zwraca większą uwagę na to, jak użytkownicy reagują na filmy, niż na odpowiednią optymalizację. W końcu to widzowie tworzą ten profil, dają „łapki w górę” i subskrybują kanały. Co ciekawe, im dłużej możesz utrzymać ich uwagę, tym lepiej dla Twojego kanału, a dotyczy to zwłaszcza rzeczywistego czasu spędzonego na oglądaniu filmu. Oglądanie 70% 15-minutowego filmu jest ważniejsze niż 100% 5-minutowego filmu. Liczy się to, ile czasu widz spędza na Twoim kanale: czy opuści go po trzech minutach? Czy przejdzie mapę do następnego filmu? A może obejrzeć kolejne pięć filmów? Każda reakcja użytkownika jest ważna. Pamiętaj więc, że nawet jeśli optymalizujesz wideo pod kątem SEO, tworzysz napisy lub tagi przede wszystkim dla odbiorców. Bo tylko to, jak reagują na tę optymalizację, potwierdza jej skuteczność.
Jak oglądać krótkie filmy z YouTube na komputerze?
Kiedyś trudno było znaleźć krótkie filmy na komputerze, ale YouTube dodał funkcję, która umożliwia nam łatwy dostęp do tych filmów bezpośrednio ze strony głównej. Ponadto zawsze możesz skorzystać z wyszukiwarki YouTube, aby znaleźć dokładnie to, czego szukasz.
Najłatwiejszym sposobem otwarcia kanału Shorts na komputerze jest przejście do karty Shorts na pasku bocznym. Krótkie filmy można znaleźć na YouTube w następujący sposób.
Krok 3: Zoptymalizuj swoje filmy w YouTube
Wiesz już, że SEO w YouTube jest ważne.
Przejdźmy więc od razu do kroków.
Reklamy YouTube – jak je tworzyć?
Reklamy w YouTube to osobny temat. Treści, o których wiesz, że będą promowane, są tworzone inaczej niż filmy dodawane organicznie do Twojego kanału. Oczywiście możesz też promować treści, które pierwotnie miały wypełnić Twój kanał, ale nie będzie to typowa reklama na YouTube (na przykład 10-minutowy film instruktażowy lub codzienny vlog rzadko kiedy). Jeśli więc chcesz osiągać cele sprzedażowe lub zwiększać świadomość swojej marki w płatny sposób, powinieneś zafundować sobie reklamy na YT, takie jak Facebook czy Google Ads. Tym bardziej, że reklamy YouTube są częścią ekosystemu reklamowego Google – są reklamami YouTube. Jeśli chcesz przeczytać więcej o Google Ads, odsyłam na blog MaxROY.agency – tam znajdziesz np. artykuł Piotra Jurgielewicza Co by było, gdybym ci powiedział, że Twoja kampania Google Ads może jeszcze bardziej… oraz poradnik Anie Topczewskiej Jak na początek Twoja pierwsza kampania Google Ads?.
Zanim omówimy samą kreację, warto przyjrzeć się formatom reklam wideo i najważniejszym problemom związanym z polem reklamowym YouTube. Promocja YouTube to nie tylko reklamy wyświetlane w ramach tej platformy, ale także w innych miejscach będących częścią sieci partnerskiej Google. Rozróżniamy formaty reklam YT:
SEGMENTACJA
Po uporządkowaniu myśli przeczytaj kilka razy scenariusz na głos, aby upewnić się, że brzmi on naturalnie, a Twój tekst jest zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego. Twoja wiedza jest bardzo ważna, ale ważniejsze jest to, jak ją przekazujesz – nie zapominaj o tym. Bądź naturalny, zwróć się do odbiorcy osobiście i wyjaśnij materiał tak, jakbyś robił to dla znajomego.
Gdy ogólny ton tekstu jest zadowalający, podziel go na części, aby ułatwić zapamiętanie i odczytanie bezpośrednio do aparatu.