
Od czego zacząć analizę konkurencji? Jakie obszary widzisz? Oczywiście jest wiele działań, które warto przeanalizować: pozycjonowanie lokalizacji, strona www, social media, reklama, działania PR. To od Ciebie zależy, które drzwi otworzysz. W naszym artykule skupiamy się na najważniejszych obszarach i dajemy Ci narzędzia, dzięki którym szybko, łatwo i bez dodatkowych zasobów zdobędziesz przydatną wiedzę.
Pierwszym i podstawowym krokiem, do którego tak naprawdę nie potrzebujesz żadnych narzędzi, jest gra w klienta. Wyobraź sobie, że chcesz kupić koszulkę do biegania. Oczywiście, jeśli wpiszesz frazę „koszula do biegania” w wyszukiwarkę, otrzymasz setki wyników, które niekoniecznie są pomocne. Najprawdopodobniej nie będą konkurować z gigantem takim jak Nike czy multibrandowymi sieciami jak Decathlon. Spróbuj więc zawęzić wyszukiwanie do cech, które wyróżniają Twoje produkty. Koszulki do biegania wyprodukowane w Polsce, koszulki do biegania termoaktywne, koszulki do biegania z unikalnym wzorem, koszulki do biegania z płaskimi szwami to tylko kilka przykładów.
Narzędzia SEO do analizy ruchu
Na rynku istnieje wiele narzędzi SEO, które gwarantują profesjonalną analizę konkurencji pod kątem generowanego ruchu. Najpopularniejszymi wśród specjalistów SEO są: SENUTO, SIMILARWEB, AHREFS, SEMSTROM i SEMrush.
Najpopularniejsze statystyki witryn obejmują następujące parametry:
narzędzia do analizy fraz
Istnieje wiele różnych darmowych lub płatnych programów do analizy słów kluczowych. Warto ich używać, bo frazy, które uważamy za idealne, niekoniecznie takie są. Aby umieścić, musimy wybrać frazy po szczegółowym ich przestudiowaniu. Pamiętaj jednak, że odpowiednie narzędzia analityczne są tylko pomocą. Ostateczną decyzję podejmujemy w oparciu o naszą branżę i znajomość aktualnej sprzedaży w sklepie.
UberSuggest to przykład pierwszego narzędzia do analizy słów kluczowych dostępnego na stronie www.ubersuggest.org. Musimy wpisać interesującą nas frazę, a algorytm przeszuka zasoby internetu i poda nam wiele kombinacji naszego wyrażenia. Zaletą tego programu jest to, że przeszukuje również wyszukiwarki YouTube i wyszukiwarki sklepów. Lista fraz, które otrzymamy będzie naprawdę imponująca i musimy sprawdzić, czy wszystkie frazy rzeczywiście pasują do naszej firmy. Nie możemy mechanicznie kopiować wyników, ponieważ przynosi to więcej szkody niż pożytku.
Oprogramowanie do analizy konkurencji
Wspomniane dotychczas narzędzia dostarczą nam cennych informacji, ale będą bardzo proste. Prawdziwe tajemnice można odkryć tylko za pomocą specjalistycznych narzędzi i oprogramowania analitycznego. Wymaga to pewnych inwestycji, ale wiedza, którą dzięki nim zdobywamy, jest warta znacznie więcej. Przede wszystkim warto zastanowić się nad opcjami na polskim rynku, czyli Sentuno i Semstorm. Zalecamy skorzystanie z fazy testowej na początku i dopiero po zakończeniu podjęcie decyzji, czy warto korzystać z pełnej wersji.
Senuto to pierwsze oprogramowanie warte rozważenia. Dostęp do skarbnicy wiedzy na wyciągnięcie ręki. Wystarczy zalogować się do strefy użytkownika i otworzyć sekcję „Analiza widoczności” w lewym menu. Wystarczy wpisać adres strony internetowej konkurencji oraz swój własny. Otrzymujemy wtedy podstawowe porównanie. Dowiemy się też, kto jest największym rywalem każdej ze stron. Pokazuje również informacje o wspólnych słowach kluczowych dla obu stron oraz listę wszystkich słów kluczowych dla określonej strony. Senuto daje możliwość porównania do kilkudziesięciu witryn jednocześnie, co czyni go bardzo dobrym wyborem do ogólnej analizy konkurencji. Dzięki Sentuo możemy zebrać niemal wszystkie informacje potrzebne do dalszych działań marketingowych.
Ubersuggest
Program podobny do Google Keyword Planner, ale z większą liczbą funkcji. Pozwala analizować trzy serwisy dziennie i co ważne prezentuje wyniki w bardzo przystępnej formie. Dodatkowo określa dokładną pozycję wskazanej strony dla określonych fraz. Przydatne narzędzie, ale płatna wersja oferuje znacznie więcej. Warto zauważyć, że jest dużo tańszy niż większość jego konkurentów (chociaż program jest prostszy).
Racja, płatne narzędzia SEO. Konkurencji na tym rynku nie brakuje, a większość programów nie tylko analizuje słowa kluczowe konkurenta, ale także pozwala profesjonalnie zbudować strategię pozycjonowania. Przedstawimy dwa popularne rozwiązania, które są reprezentatywnymi przykładami.