
Jak zaindeksować stronę internetową, zobacz artykuł, który przygotowaliśmy. Na samym początku warto skupić się na pojęciu „indeksowania”. Mówiąc najprościej, zbiera dane o konkretnej stronie internetowej i przechowuje je w wyszukiwarce. Poprawnie zindeksowane strony są widoczne w wynikach SERP w odpowiedzi na określone słowa kluczowe. Na stronach internetowych systematycznie pojawiają się boty Google, które zbierają o nich niezbędne informacje i docelowo dostarczają wiedzy na ich temat. Jak ten proces wygląda w praktyce?
Czy należy powtórzyć indeksowanie?
Indeksowanie zasobów internetowych odbywa się praktycznie cały czas, więc gdy wprowadzamy zmiany na naszej stronie – dodajemy nowy tekst, zmieniamy grafikę czy dodajemy kategorie i produkty w sklepie – nie musimy reindeksować ani dodawać podstrony przełączyły się na indeksowanie. Zmiany powinny być widoczne w Google w ciągu kilku godzin. Jeśli tak nie jest i zależy nam na czasie, możemy skorzystać ze wspomnianej wyżej opcji „Indeksuj tylko ten adres URL” podając w oknie adres konkretnej podstrony – tak jak w przykładzie.
Nie musisz długo czekać na wyniki indeksowania – jeśli korzystasz z panelu śledzącego pozycje Twoich fraz w Google, prawdopodobnie następnego dnia zauważysz znaczną poprawę wyników. Jeśli nie masz tej opcji, użyj polecenia site:, aby sprawdzić, czy Twoja witryna została już zindeksowana.
Indeksowanie witryn za pomocą Google Search Console
Wielu właścicieli witryn po sprawdzeniu statystyk obawia się liczby odsłon. Oczywiście wpływ ma tutaj lokalizacja i optymalizacja strony. Jednak w niektórych przypadkach okazuje się, że wyszukiwarka przegapiła stronę. W tym momencie pojawia się pytanie: jak dodać stronę do Google?
Jedną z najłatwiejszych i najszybszych metod jest indeksowanie strony za pomocą Google Search Console. Wystarczy wejść na: https://search.google.com/search-console/about?hl=pl, wpisać adres strony, a następnie kliknąć w przycisk: „Poproś o indeksowanie”. W ciągu kilku minut witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania Google. GSC to także świetny sposób na szybkie indeksowanie np. nowo dodanych artykułów czy kategorii. Wystarczy dodać link z nową podstroną.
Jak widać proces indeksowania strony za pomocą Google Search Console nie jest skomplikowany.
Sposoby indeksowania witryny w Google
Indeksowanie to podstawowy proces ustalania pozycji witryny w Google. Specjaliści SEO po optymalizacji strony chcą, aby wymuszone zmiany były „widoczne” dla robotów, co wpływa na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlaczego to takie ważne? Wyobraźmy sobie, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz meble. Kategoria oferująca stoły kuchenne jest odpowiednio zoptymalizowana, ale nie posiada opisu. Dla hasła „stoły kuchenne” podstrona wyświetla się bardzo daleko w Google i chcesz to zmienić. W ten sposób przygotowujesz bogate i merytoryczne treści, które następnie publikujesz na podstronie. Czy natychmiast poprawi ranking w wyszukiwarkach? Niestety nie, ponieważ boty nie „zobaczyły” twoich poprawek. Strona musi zostać zaindeksowana przez Google, aby była dostępna w aktualnej wersji w bazie wyszukiwarki. Zmiany w organicznych wynikach wyszukiwania można spodziewać się dopiero po odpowiednim zindeksowaniu.
Jak to dokładnie wygląda? Proces indeksowania w Google jest automatyczny. Od czasu do czasu robot odwiedzi Twoją witrynę, a następnie sprawdzi ją strona po stronie. To jest indeksowanie. Jeśli dana podstrona nie zostanie zaindeksowana, nie wyświetli się ona w Google. Czasami czas oczekiwania na wizytę robota Google to kilka dni. Najczęściej jednak indeksowanie następuje w ciągu kilku (do kilku) godzin od wprowadzenia zmian na podstronie. Swoją dostępność w wyszukiwarce możesz sprawdzić poleceniem:
Jak sprawdzić, czy strona jest indeksowana w Google?
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja strona została rozpoznana i zaindeksowana przez roboty Google, możesz to łatwo sprawdzić za pomocą wyszukiwarki.
W tym celu w polu wyszukiwania wpisz swoją domenę lub konkretny link i poprzedź go operatorem „site:” (np. site:https://jchost.pl/blog/hosting/). Jeśli Google nie zwróci wyniku, strona nie zostanie zindeksowana i możesz ją przesłać ręcznie.