
Wyniki wyszukiwania Google, które większość internautów widzi na co dzień, można podzielić na organiczne (naturalne) i sponsorowane. Warto znać różnice między nimi i wyróżnić je spośród wszystkich wyników wyszukiwania, które pojawiają się po wpisaniu konkretnej frazy.
Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym tego typu narzędziem na świecie – korzysta z niej ponad 96% internautów w Polsce (dane za luty 2017). Mimo że codziennie widzimy wyniki wyszukiwania Google, wciąż nie każdy potrafi odróżnić wyszukiwanie organiczne od sponsorowanego, dlatego postanowiliśmy trochę przybliżyć ten temat 🙂
Co oznaczają wyniki organiczne dla sieci?
Bezpłatne wyniki wyszukiwania różnią się od płatnych wyników wyszukiwania. Główna różnica polega na tym, że ranking dla danego słowa kluczowego w płatnym wyszukiwaniu jest określany na podstawie ceny, jaką reklamodawca jest skłonny i w stanie zapłacić za tę listę. Wyniki organiczne nie obejmują wyników płatnych, co czyni je neutralnymi, ale zależnymi od wyszukiwanego hasła. Im więcej wyników organicznych ma strona, tym częściej jest wysoko w Serpsach, czyli na liście adresów indeksowanych automatycznie przez wyszukiwarkę, prowadząc do bazy stron indeksowanych ręcznie lub odpłatnie.
Na kolejność stron pojawiających się w wyszukiwarce ma wpływ wiele działań. Wyniki organiczne wpływają na pozycjonowanie, a najlepiej zoptymalizowane strony to strony z:
pozycją lub Google Ads – kiedy to się opłaca?
Google Ads (dawniej AdWords) to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą zobaczyć wyniki swojej kampanii w krótkim czasie. Jeśli chodzi o linki sponsorowane, to jest to droga nawet w bardzo konkurencyjnych branżach, gdzie wejście do pierwszej dziesiątki wydaje się praktycznie niemożliwe, zwłaszcza gdy budżet na organiczne pozycjonowanie nie jest zbyt wysoki.
W ramach programu Google Ads możliwe jest tworzenie kampanii reklamowych, których celem jest zarówno promocja serwisu, jak i sprzedaż określonych produktów lub usług. Google Ads niekoniecznie wyklucza inwestowanie w SEO. Te dwie metody marketingowe doskonale się uzupełniają i pozwalają optymalnie wykorzystać dostępne możliwości pozyskiwania nowych klientów online.
SEO i SEM – co wybrać?
Istnieją wyjątki, w których SEO nie jest odpowiednie do promowania Twojej firmy. Dotyczy to oddziałów sezonowych, np. koncertu, który odbywa się tylko raz. Zanim techniki SEO przyniosą rezultaty, może się wydawać, że wydarzenie już się wydarzyło. Nie jest to jednak regułą i zawsze należy rozważyć swoje warunki i opcje.
Płatne formy reklamy zawsze działają dobrze, chyba że Twoje działania SEO przyniosły wyjątkowo pozytywne rezultaty i nie zajmujesz wysokich pozycji na większość ważnych dla Ciebie fraz. Ale nawet wtedy płatne wyniki wyszukiwania mogą być wyższe niż wyniki organiczne i przejąć „zasłużony” ruch.
Tagowanie
Google nieustannie zmienia sposób tagowania płatnych linków, starając się, aby były jak najbardziej zbliżone do wyników organicznych. W przeszłości wskaźniki były oznaczane żółtymi etykietami, ale w zeszłym roku po szeroko zakrojonych testach zastąpiono je bardziej neutralnymi zielonymi etykietami. Ta zmiana powinna znaleźć odzwierciedlenie w lepszym współczynniku klikalności reklam.
Linki sponsorowane zawsze pojawiają się nad i pod wynikami organicznymi. Ich liczba jest zmienna i zależy od regularnych aktualizacji, które Google wprowadza we własnym systemie reklamowym. Do 2016 roku linki sponsorowane pojawiały się również po prawej stronie wyników wyszukiwania, ale musiały ustąpić miejsca reklamom produktów, które stawały się coraz bardziej popularne.