Saltar al contenido
Meterac pytania i odpowiedzi

Kiedy zaczynasz zarabiać pieniądze na YouTube?

Przede wszystkim należy pamiętać, że YouTube płaci twórcom za oglądanie ich filmów. Świetnym przykładem jest Karol Friz Wiśniewski i jego kanał YouTube o tej samej nazwie. Aby zilustrować cały proces, wybraliśmy tego kreatora, ponieważ jest on obecnie jednym z najpopularniejszych. To on zapoczątkował projekt „Ekipa”, który młodsi widzowie znają głównie z pracy na YouTube. Starsi odbiorcy po raz pierwszy usłyszeli o nim, gdy dzieciaki oszalały na punkcie słynnych lodów powstałych we współpracy Ekipy i Korala.

Filmy Friza należą obecnie do najpopularniejszych w YouTube. Każdy wydany odcinek gromadzi od 1 do 3 milionów wyświetleń. Jak to wpływa na zarobki YouTuberów? Ceny za tysiąc wyświetleń reklamy są zróżnicowane – od kilku groszy do kilku złotych. Ale średnio można liczyć na około 1 zł za 1000 wyświetleń. Stworzony przez Friza film „To były najlepsze chwile w naszym życiu” miał 2,5 mln wyświetleń, a twórca zarobił 2,5 tys. zł. To nie wydaje się dużo, ale pamiętaj, że to na wideo!

Najpierw treść, potem pieniądze

Zasady współpracy z YouTube są bardzo jasne: przesyłaj oryginalne filmy, do których masz pełne prawa autorskie; Twórz ciekawe treści na temat, który Cię interesuje; Słuchaj swoich fanów i reaguj na ich potrzeby. Nie staraj się osiągać zysków, ponieważ musisz wykazać się determinacją, aby je osiągnąć. Niedawno zmieniona polityka finansowa YouTube znacznie zwiększyła wymagania dla twórców. Aby zacząć zarabiać, musisz mieć co najmniej 1000 fanów swojego kanału i ponad 4000 godzin czasu oglądania w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W teorii powinno to zmusić autorów do cięższej pracy nad jakością materiałów. Jak zwykle praktyka była trochę inna niż zakładano: celebryci z YouTube’a zyskali jeszcze większą popularność, a mali YouTuberzy stracili źródło utrzymania. Właściwie źródło, bo duże pieniądze zaczynają się od kilku milionów wyświetleń.

Wielu YouTuberów, zwłaszcza początkujących, zwraca się do programu partnerskiego YouTube o nazwie AdSense jako źródła dochodu.

Po podłączeniu właściciel wideo zgadza się nie wyświetlać żadnych reklam w swoich produkcjach. Ma wybór gdzie i jakie reklamy się pojawiają, a zyski czerpie z ilości wyświetleń lub kliknięć w sponsorowany materiał. Niestety wbrew oczekiwaniom nie są to kokosy.

YouTube partycypuje w przychodach z krótkich filmów

Popularność krótkich filmów, które pochodzą bezpośrednio z TikToka, czyli YT Shorts, jest bardzo duża. Witryna szacuje, że ma ponad 30 miliardów wyświetleń dziennie i 1,5 miliarda użytkowników miesięcznie. Od przyszłego roku serwis przejdzie z funduszu o stałej stopie procentowej dla filmów krótkometrażowych do specjalnego modelu dzielenia się przychodami, z którego mogą skorzystać twórcy.

Twórcy, którzy tworzą filmy krótkometrażowe, otrzymują 45% przychodów z reklam z platformy, a środki te są przydzielane na podstawie udziału twórcy w ogólnej liczbie wyświetleń filmu krótkometrażowego. Resztą zajmie się serwis. Mówi się, że udział w przychodach pozostaje taki sam, niezależnie od tego, czy filmy wykorzystują muzykę (co wymaga dodatkowej opłaty licencyjnej), czy nie.

Zarabianie na YT – Współpraca z markami

Innym sposobem zarabiania pieniędzy jest współpraca z firmami i markami. Jest jednak problem. Partnerzy ci sami wybierają swoich pracowników.

Jakimi kryteriami się kierują? „Rozmiar” YouTubera i tematyka jego kanału.

Zarobki partnerów — lokowanie produktów przez inne firmy

Sieci partnerów pozwalają nam wybierać produkty lub usługi do promowania w naszych materiałach za pomocą linków zwrotnych. Możemy porozmawiać o produkcie i podlinkować go pod naszym filmem. To przypisuje nam każdą transakcję generowaną za pośrednictwem tego adresu URL i otrzymujemy za to prowizję.

Ten model zarabiania jest bardzo dobrze rozwinięty w USA, ale w Polsce jest też wielu YouTuberów, którzy często zarabiają pasywnie, wrzucając wiele świetnych evergreenów z reflinkami pod swoimi filmami. Ten model biznesowy jest idealny dla twórców dokonujących tak zwanych rozbiórek lub recenzji sprzętu lub oprogramowania.

Esta web utiliza cookies propias para su correcto funcionamiento. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información
Privacidad