
Pierwszym etapem jest wybór przez panel ekspertów, którzy tworzą tegoroczną kapitułę. Ponad trzysta nazwisk z szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce – przedstawicieli biur podróży, hotelarzy, izb turystycznych, działaczy środowisk turystycznych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, managerów turystyki i naukowców.
W drugiej fazie każdy z ekspertów (13) przedstawi swoje 30 propozycji najbardziej wpływowych osób w polskiej branży turystycznej.
TUI, Itaka i Rainbow ponownie w pierwszej trójce rankingu popularności biur podróży na Facebooku
Profile TUI, Itaka i Rainbow znalazły się na szczycie rankingu popularności biur podróży na potrzeby analizy wspomniany okres. W rankingu dominował TUI – profil tej marki uzyskał najwięcej interakcji (29 tys.). Za nim uplasowała się Itaka z wynikiem 13 000. Interakcje i profil firmy Rainbow zajął trzecie miejsce (6,7 tys.). Najmniej reakcji internautów spotkało się z treściami publikowanymi przez Onholidays (4 interakcje), ETI Podróże (30 interakcje) i Wygoda Active (63 interakcje).
Status marki wiele mówi o przepływie fanów na profilach w mediach społecznościowych. Wyróżnia się tu TUI, które w analizowanym okresie otrzymało 6,5 tys. wentylatory. Itaka, która ma na swoim profilu 3000 rekordów, również dobrze spisała się pod tym względem. nowych obserwujących oraz Coral Travel Poland z 1,2 tys. nowych fanów. Znacznie gorsze wyniki osiągnęły ETI Podróże (-4 fanów), Almatur (1 nowy obserwator), Onholidays (5 nowych fanów) oraz Oasis Tours (7 nowych fanów).
Uważaj na podejrzanie atrakcyjne promocje
Nic w życiu nie przychodzi za darmo. Jeśli widzimy podejrzanie atrakcyjną ofertę biura podróży, zamiast do niej wchodzić, warto przyjrzeć się jej dokładniej. Jaki jest powód tak niskiej ceny, w końcu loty i hotele muszą kosztować, nikt nas nie zabiera i nie traktuje za darmo.
Jeśli jest to nowa firma na rynku, warto sprawdzić jej sytuację finansową i wiarygodność. Jeśli jednak jest to specjalna oferta od biura podróży z wieloletnim stażem i ugruntowaną pozycją, czy warto bezpośrednio zapytać przedstawiciela, w czym tkwi haczyk? A może to po prostu świetne wakacje, aby wypromować wakacyjny kierunek i przyciągnąć jak najwięcej osób? W takim razie tak, są bardzo atrakcyjne wycieczki, ale są one bardzo ograniczone – na przykład dwa pokoje w pewnym kompleksie hotelowym.
Największe biura podróży w Polsce
Wymieniając najpopularniejsze i największe biura podróży w Polsce, grzechem byłoby nie zacząć od Itaki. To biuro podróży działa na polskim rynku od 32 lat (założone w 1989 roku w Opolu) i od 2012 roku jest najpopularniejszym biurem podróży w Polsce. Łącznie w całym okresie funkcjonowania z jej usług skorzystało około ośmiu milionów klientów. Obecnie posiada ponad 170 salonów firmowych i ze względu na swoją rosnącą pozycję powoli rozwija się na rynkach zagranicznych, otwierając własne biura u naszych sąsiadów lub kupując inne marki (np. czeskie Cedoku). O pozycji na polskim rynku turystycznym świadczą również liczne nagrody, jakie Itaka co roku otrzymuje, takie jak tytuły Konsumencki Lider Jakości 2019, Top Marka 2018, Nagroda Konsumenta 2018 czy Superbrands. TUI Poland, członek międzynarodowej Grupy TUI, zajmuje drugie miejsce. W przeciwieństwie do Itaki nie jest to tradycyjne polskie biuro, ale członek międzynarodowej, największej na świecie grupy turystycznej. Pozwala to na wykorzystanie doświadczenia zdobytego na innych rynkach oraz pełnego arsenału dostępnego dla członków grupy, tj. H. własną markę linii lotniczych, linii wycieczkowych, hoteli i biur podróży. Firma TUI może poszczycić się prawie stuletnią tradycją i została założona w Niemczech w 1923 roku.
Sprawdź sytuację finansową biura podróży
Po trzecie, sytuację finansową biura podróży można również sprawdzić w księdze długów państwowych. Oczywiście odzwierciedlona jest sytuacja z poprzedniego roku, ale to może nam powiedzieć, czy firma ma poważne problemy.
Wpis odpowiedniego biura podróży do Polskiej Izby Turystyki z pewnością będzie dodatkowym atutem. Organizacja ta sprawdza sytuację finansową poszczególnych biur podróży, zbiera reklamacje od ich klientów i wymaga przynajmniej rocznej działalności na naszym rynku. Przystąpienie do innych krajowych lub międzynarodowych organizacji turystycznych, takich jak Światowa Federacja Stowarzyszeń Biur Podróży (UFTAA), również działa na ich korzyść i zwiększa ich wiarygodność.